Družinska podjetjetja na coaching kavču

Dobri odnosi so največja vrednost družinskih podjetij

Za vodenje uspešnega družinskega podjetja ni dovolj le trdna struktura, visoki dobički, prepoznavnost blagovne znamke, jasne odgovornosti in meje. Ključni so odnosi med člani družine, ki soustvarjajo njihovo podjetje in vloge, v katerih posamezniki delujejo. K temu sodi še ustrezna komunikacija. Družinska podjetja zato tvorita dva ključna stebra. Prvi predstavlja strukturo, red, formalne dogovore, drugi pa odnose med družinskimi člani, ki vključujejo čustva, občutke in zasebne vloge. Zato je ključnega pomena za obstanek, rast in razvoj družinskih podjetij skrb za dobre medsebojne odnose, jasno in odprto komunikacijo predvsem pa razmejitev vlog, ki jih imamo v zasebnem in poslovnem okolju.

V nadaljevanju se bom tokrat osredotočila na toksične komunikacijske vzorce, ki rušijo odnose znotraj družinskih podjetij in zapletajo družinske vezi ter usodno mešajo vloge. Zmeda je še večja v primerih, ko podjetja ne tvorijo le družinski člani, pač pa tudi sodelavci, ki niso del družine.

Piše: Simona Lobnik Ambrožič, psihodinamska procesna coachinja in konzultantka

Toksični komunikacijski vzorci, ki sabotirajo raven komunikacije

Kritika, prezir, odpori in obrambe ter umik za komunikacijski »zid« so toksični komunikacijski vzorci, ki rušijo komunikacijo v družinskih podjetjih. Poglejmo podrobneje: 

Kritika – kadar je podana na neprimeren način: tako, da je kritizirana osebnost posameznika, še posebej, če izhaja iz preteklih izkušenj v odnosih otrok – starš. Primeri: »… ti vedno …«, » … ti nikoli …«, »… tebi je vseeno …,« »… ti ne razumeš …« s čemer po navadi izzovemo obrambno držo na drugi strani. 

Prezir, ki ga spremljajo še žalitve na osebnem nivoju – sem sodi zmerjanje, posmehovanje, zavijanje z očmi, neupoštevanje, poniževanje, dajanje občutka nesposobnosti, brezvrednosti. Primer: »Resnično me skrbi, kako boš ti nekoč vodil/a podjetje …« 

Odpori in obrambe se pojavijo kot posledica neustreznega izrekanja kritike in prezira. Druga stran se odzove jezno, zavrača ponujeno komunikacijo, se odzove z občutki krivde ali vzajemnega obtoževanja, kar se nadaljuje v izgovore, umik, agresijo, pretirano pasivnost in zavračanje odgovornosti. S takšnimi odnosi podjetje od znotraj rušijo naši družinski člani. To je težka situacija posebej takrat, ko so naši sodelavci tudi posamezniki, ki niso družinski člani. 

Umik za zid nastopi takrat, ko posameznik ne vidi več smisla v svoji vlogi. Komunikacija je pretrgana, v skupini prevladuje občutek, kot da stojimo vsak na svojem bregu. Nerazčiščeni konflikti se sprevržejo v molk, zaprtost vase, preplavijo nas čustva in občutki. 

Napoči čas, da družinsko podjetje sede na coaching kavč

Žal je še vedno premalo družinskih podjetij, ki bi bila zasnovana na zdravih temeljih, v katerih sodelavci znajo in zmorejo odkrito komunicirati med seboj, obenem pa se zavedajo svojih vlog. Pomembno konkurenčno prednost na trgu in razvojno perspektivo lahko imajo le družinske firme, v katerih člani družine primerno ločujejo vloge obenem pa se zavedajo odgovornosti. Pogum predstavlja jasno zavedanje, da je nekaj narobe z odnosi v podjetju, ki ga vodijo družinski člani. Navsezadnje se to pokaže kot usihanje želenih ekonomskih rezultatov, izgorelost, odsotnost z dela ipd. Prvi korak je, da se tega zavemo, drugi pa, da poiščemo podporo strokovnjaka, ki bo zmogel prepoznati nevidne niti, ki so morda preveč prepletene in nam preprečujejo, da nadaljujemo s tkanjem uspešne podjetniške zgodbe. 

Morda poznate rek: »Nihče ni prerok v lastni deželi«. Mnogokrat ta drži tudi za družinska podjetja. Predlagam, da poskusite in končno vaše podjetje posedete na coaching kavč. Razmišljanje, da se bodo stvari uredile same po sebi, običajno pelje v nadaljevanje neustreznega poslovanja, slabe izrabe virov in podjetje je lahko ujeto v dolgotrajni razvojni krč. Če ste doslej že neštetokrat poskusili in ni delovalo, zakaj bi tokrat? Poskusite drugače – s strokovnjakom, ki vam bo pomagal in vas podprl.

Če si želite še pred poletjem izboljšati odnose v vašem družinskem podjetju, vas vabim na brezplačni webinar, ki bo v sredo, 5. 7. ob 19.00 preko Zoom-a. Na webinarju boste spoznali, kako vzpostaviti učinkovito komunikacijo in odkrit dialog, ki bo gradil zaupanje, občutek vključenosti in spodbujal timsko delo vaših zaposlenih.
Prijavite se lahko TUKAJ.